söndag 4 april 2021

Vårvintern och våren - en tid för uppvaknande.

 

På våren vaknar både trädgården och mitt trädgårdsintresse upp. Jag är inte den som håller på hela vintern med planer och fröplanteringar. När det är kallt inreder jag hellre ute än inne, men när våren kommer - då blir jag intresserad igen. 

Snödropparna tittar upp i min trädgård redan tidigt i februari. De är de första blommorna som visar sig, och breder ut sig bland nävorna och de nervissnade höstanemonerna. Det är snödropparna som säger att "nu är det dags att börja jobba i trädgården" och som lyser upp vårvintern från mitt matsalsfönster. Den första rensningen är relativt enkel, jag klipper bort det som är visset och tråkigt och breder på täckbark för att hålla marken varm. 

Inga av snödropparna som jag har är köpta, utan alla är plockade från olika delar av trädgården, eller förökade på plats. Varje år tycker jag att det kommer fler och fler. Tyvärr är blomningen över redan i slutet på mars, men då börjar vårstjärnorna så smått sticka upp på ungefär samma ställe. Även nävorna växer snabbt så här års. En del är i stort sätt vintergröna här hos mig (som kan ses på bilden ovan) och nu i början på april så är de stora och tar rejält med plats. Perfekt att dölja nervissnande snödroppar i. 

En annan favorit hos mig är krokusarna. I solrabatten på baksidan tittar de upp redan i tidig mars och i några veckor är hela marken ett hav av olika lila nyanser, men enstaka gula och vita som bryter av. Någon enstaka vintergäck tittar också upp, men hos mig kommer de betydligt senare än både snödroppar och krokus. 






















Tyvärr är solrabatten på baksidan av huset och det är inte så ofta som man njuter av blomsterprakten (eller rättare sagt, det är inte så ofta som jag gör det, bina njuter i fulla drag och svärmar över blommorna). Men eftersom jag gärna vill se mina blommor, så kommer jag i höst också att plantera några brevid alla mina snödroppar. I den rabatten finns ett avsnitt som är grönt och fint på sommaren, men ganska bart så här års. Blir perfekt med krokusar även där. 

u i vår har jag nöjt mig att plantera vårblommorna i krukorna på varandan. De blommorna blir perfekta att plantera ut senare. Krukorna innehåller både tulpaner, irisar, krokusar och ett flertal andra växter som gör sig vackert i krukan på våren. Men varje växt har också en tänkt plats i trädgården senare, så efter blomning får de flytta ut på sin permanenta plats. Så blir det inte bara slit och släng i vårkrukorna. Bilden till höger är från planteringsdagen och bilden nedanför är från idag. 








Påsklijorna står hos mig i norrläge, det fördröjer onekligen deras blomning, men det börjar se lovande ut nu. De flesta påskliljorna planterades förra året, och jag hoppas att de ska sprida sig. Mot sommaren kommer funkiorna att fullständigt ta över rabatten så då är det bra med något som inte behöver solljus på sommaren. 


En annan vårfavorit i min trädgård är mina underbara tulpaner. De första har redan slagit ut sedan någon vecka nu. Det är en Kaufman-tulpan som heter Showwinner och den kommer med fler lökar varje vår. Inte nog med att den är tidig och gärna sprider sig, den blommar dessutom länge och bladen är vackert dekorativa även efter blomningen. Helt perfekt. Av de olika tulpaner jag har är nog denna min favorit. Jag hade tänkt plantera fler i höstas, men då gick den inte att få tag på. Jag hoppas på bättre tur i år. 

Slutligen en liten uppmaning. Glöm inte att fortsätta mata fåglarna. Det är nu, i april, när de ska sätta bo och få ungar som de bäst behöver maten. Det dröjer ännu flera veckor innan insekter och annat ätbart finns i tillräckligt stor mängd. Tyvärr tar fågelmaten ofta slut i butiker så här års, men har du tur hittar du en butik med ett lager kvar. Dessutom brukar fågelmat vara på rea så här års. Perfekt att köpa på sig så att man har åtminstonde till slutet av april. Min erfarenhet är att man snart märker när det inte längre behövs, fåglarna äter helt enkelt inte så mycket längre för godare mat finns att tillgå. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...