söndag 20 september 2020

Mina växter - Lammöron


Ända sen den dag jag först kände på bladen till lammöra har det varit en favorit. Den silvergrå färgen, de lena löven och den låga mattan som bildas är bara en underbar kombination. I min egen trädgård hittade jag lammöron i gräsmattan av alla ställen efter några år här. Där kunde de ju inte stå så de fick flytta till en rabatt jag höll på att göra i ordning. Men, till min förtvivlan ville de bara inte sprida sig. Någon matta var det definitivt inte tal om utan snarare så att plantorna blev lite mindre för varje år. Det var helt enkelt alldeles för lite sol där jag hade satt dem. 

När jag sen anlade en solskensrabatt, fick mina lammöron flytta igen och dessutom fick de sällskap av lammöron jag köpte på den lokala plantskolan. Redan efter några veckor hade de börjat bre ut sig och den första hösten delade jag alla plantorna och planterade om dem igen. Tanken var en enkel liten rad längst rabatten, som kantväxt, men den stormtrivs så nu har jag snarast problem med att hålla den tillbaka så att den inte tar över hela rabatten. Det gäller att gräva och plantera om (och snart ta bort) varje höst så att de inte tar över helt. I år använde jag helt sonika den stora spaden för att gräva, den lilla handspaden har ingen effekt på de kraftiga rötter som utvecklats. 

Så här små och oansenliga var de vid planteringen 2018

Mitt enda gissel nu (för att de trivs är ett relativt trevligt bekymmer) är att gräset gärna letar sig in i rabatten och med en så tät matta av lammöron som jag har så är det svårt att få upp gräset med rötterna så ibland ser det nästan skräpigt ut. Men det är väl som alltid med trädgården, att envist nöta ner motståndet. Lammöronen trivs i alla fall, och jag är lika förtjust i dem nu som när jag först bekantade mig med plantan för så många år sedan. 

Växtinformation: 

Sort: Silver Carpet
Latinskt namn: Stachys byzantina
Planteringsdatum: 2018-04-28
Beskrivning: Silvervita mjuka blad i täta mattor, bra marktäckare och kantväxt.
Växtplats: Full sol. 
Skötsel: Kan eventuellt beskäras ner till marknivå på våren, men för egen del brukar det inte behövas. Här vissnar bladen och täcks av nya fina blad snabbt nog ändå. Dela och plantera om när de växer sig för stora, annars ingen skötsel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...