lördag 19 september 2020

Höstrensning, delning och omplanteringar

 Vilket väder dagen har att bjuda på! I alla fall här nere i Skåne. Helt underbart med sol och lagom mycket värme och den där klara höstluften som gör att man orkar så mycket utomhus. I alla fall jag har svårt att orka mycket i trädgården under högsommaren, det är varmt och fuktigt och jag blir trött jättefort. Tidig vår och tidig höst däremot har jag ofta mycket mer ork och lust att jobba i trädgården. 

Idag fick lavendeln äntligen få bli av med sina långa blomstjälkar så att de små grå kuddarna syns igen. Prydligt och passande inför hösten. Lagerhäggen fick också en beskärning och lite nervissnade blommor städades bort från nävorna gräskanten jämnades till. 



Vid fontänen tog jag större tag. Funkian som vuxit framför fontänen har tagit mycket av sikten, så nu fick den flytta lite åt sidan och samtidigt passade jag på att dela på den. Samtidigt passade jag på att dela på de största mina älskade skuggbräckor och sprida ut dem över ett större område. Jag ser fram emot att de bildar ett helt vintergrönt täcke framför fontänen om ett par år. Var jag ska plantera den kvarvarande halvan av funkian har jag däremot inte bestämt än, men det kommer jag nog på snart nog. 



8 kommentarer:

  1. Alltid mycket att pyssla med på hösten och dagarna är så korta.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det så. Man får passa på när solen gör en sällskap så här på helgen. :) Trevlig helg.

      Radera
  2. Hösten är perfekt för större och mindre projekt. Jag får bra hjälp att vårda växter som är på väg nån annanstans av svalare temperaturer och dagg.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om bara svalare temperaturer och dagg hjälpte på häckar och de oönskade träd som fått för sig att plantera sig i häckarna... :) Men visst är det underbart att bara ta det lugnt och höststäda. Mitt mål är en trädgård som egentligen enbart behöver skötas vår och sommar, med undantag för pallkragarna, då.

      Radera
    2. Vår och höst ska det ju naturligtvis stå! Ibland är fingrarna snabbare än hjärnan.

      Radera
  3. Visst är de soliga höstdagarna som gjorda för att fixa i trädgården. Skönt att få saker gjorda inför vintern (och nästa säsong) och man känner sig alltid så nöjd efter.
    Allt gott!/Ulrika

    SvaraRadera
  4. Det gör man, och så sover man så gott på natten dessutom.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det har varit riktigt fina dagar för att jobba i trädgården. Har fått gräva och rensa, och det känns skönt efteråt.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...