lördag 12 september 2020

En "ny" veranda, busken som vägrade dö del 3 och framssteg på framsidan

 Med hösten snabbt i antågande och ett par vänner som kommer på besök idag var det dags att fundera på möbleringen på verandan. Min veranda har halvtak, och normalt står matbordet under taket och soffan ute på den taklösa delen av verandan. Här älskar jag att sitta på sommaren för det fläktar mer än under taket (som är precis vid väggen och ger alldeles för bra lä). Nackdelen är naturligtvis att det är omöjligt att använda soffan när det regnar, något det ju som bekant gör ganska ofta nu för tiden. 

Så med tanke på att man kanske vill sitta ute ikväll, samtidigt som det kan hända att det regnar, fick bord och soffa byta plats. Det är intressant hur en ommöblering kan få det att kännas som om du har fått något helt nytt. Trots att det bara är samma möbler som du hade igår. Nöjd är jag i alla fall, och katten också som trivs på soffkuddarna nu när de inte längre ligger i en skyddad hög utan på sin plats. En vacker höstkruka på det och jag stortrivs. 



Medan jag höll på att möblera om på verandan upptäckte jag dock något. Busken som vägrade dö har - ja, vägrat att dö. Trots att jag grävde upp större delen av alla rötter, är det vissa delar som växt in under verandan, och det är nu dessa rötter som ser till att busken börjar komma fram igen. Hur ska jag kunna vinna mot detta monster till buske utan att behöva riva upp verandan? (vilket jag ju helst inte gör). Nåja, tre matcher så här långt och just nu leder busken med 2-1 och jag vet inte hur jag ska gå vidare. Men, omtag kommer att tas, när jag funderat på hur. Just nu klipper jag bara bort allt jag ser, utan solljus så måste väl monstret dö? Eller? Några tips?


På framsidan har sopskyddet fått en baksida och nu kan man börja ana hur det kommer att se ut inifrån huset när det blir klart. En liten sida kvar att ta, en ny brevlåda att köpa in och skruva upp på själva staketet och sen är vi klara för i år. Nästa år ska det målas och en rabatt anläggas, men det är då det. Snart kommer de nya (extremt fula) soptunnorna, och då är jag glad att jag inte kommer att se så mycket av dem. 








2 kommentarer:

  1. Trivelig på verandaen! Ja, det eneste som hjelper er vel å trette ut planten. Gjelder bare å holde ut lenger enn planten.
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Det där med tålamod, inte alltid min starka sida, men å andra sidan är jag envis så skam den som ger sig.

    SvaraRadera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...