söndag 6 september 2020

Tillbaka med framsteg på framsidan

 Nu var det riktigt länge sedan jag uppdaterade. Två veckors semester på underbara Bornholm följdes av ihållande regn innan byggare kom och la om taket (tack och lov hade solen bestämt sig för att visa sig då). I samma veva började jag jobba igen.  Så det har helt enkelt inte hänt speciellt mycket i trädgården sedan sist, med undantag för att äpplena mognat och gräsmattan fylls med fallfrukt. Just nu är det ut och plocka varje dag som gäller, för att det inte ska bli för mycket. Mycket äpplepaj blir det, men det är ett offer jag är villig att leva med. :)

Ett projekt vi arbetat hårt med när vädret tillåtit är framsidan som nu börjar arta sig. Eller rättare sagt, sopskyddet börjar arta sig, resten är fortfarande i planeringsstadiet och påbörjas nästa år. Våra nya fyrfackskärl (två stycken stora monster) levereras om några veckor och innan dess vill vi ha en bra plats att ha dem på så att vi slipper se dem från huset.

Skissen för hur skyddet skulle se ut gjorde jag i början på sommaren, och sen skaffade vi material efter uträkningar om virkestillgång. Inspiration till designen kom dels från mig själv, och dels från staket jag sett och tyckt var snygga. En blandning av bredare och smalare bräder för att skapa liv, och inte en helt rak kant där skyddet tar slut var önskemålen.
Den ursprungliga skissen, inte helt rak men idén framgår klart.
Den ursprungliga skissen, lite sned men idén bakom designen framgår ändå. 

Förberedelserna började vi för flera veckor sedan, första steget var att ta bort grässvålen från området och försöka rensa bort så mycket ogräs som vi kunde från jorden som blev kvar. Vi gjorde det första jobbet innan semestern, och tog ett tag till mot ogräset när vi kom hem. Då grävde vi också bort mer jord så att stenplattorna skulle få plats. 

Efter första grävomgången. Här är bara grässvålen borta. 
Vår ursprungliga tanke var inte alls att stensätta, utan att få tillverkat en plåt som passade. När vi hörde oss för om kostnad för detta drog vi dock snabbt öronen åt oss, det finns trots allt gränser för hur mycket jag vill betala för ett skydd för mina fula sopkärl. Istället började fundera på sten, och här hade vi däremot otrolig tur när vi av en ren slump såg att en granne gjorde sig av med massor av sten. En fråga senare så hade vi fått lov att komma och hämta så många vi ville ha, helt utan kostnad. Helt perfekt. Älskar som jag skrivit tidigare återbruk. Så mycket bättre än att köpa nytt, nytt, nytt hela tiden. Själva stenläggningen gick relativt smärtfritt. En del pill i början, men sedan löste sig resten smidigt. Nästan som att lägga pussel. Det knepiga var att få till lutningen så att det både passade med den lutande marken och så att vattenavrinning skulle fungera smidigt. Det senare har vi fått testat flera gånger seden stenen las, och jodå, vattenavrinningen fungerar som den ska.


Stenen är inte helt jämn, utan anpassad till markens lutning och till att få vattenavrinning att fungera.
Tunnorna är dock lätta att rulla på och står stabilt trots det ojämna underlaget. 
Nästa steg var att få ner stolparna och jordankare i jorden, ett jobb som krävde tålamod och en hel del styrka. Troligtvis en av de fysiskt mest utmanade delen av arbetet hittills. Eftersom vi tog det en stolpe i taget har det dock varit helt ok att ta en kväll efter jobb då och då.


Idag fick vi då äntligen möjlighet att börja skruva fast brädorna, och nu kan vi ju ana hur det kommer att se ut. En sida hann vi idag, resten får vänta till nästa helg, om vädret tillåter ska jag tillägga. Idag har vi hunnit med både brännande sol och störtregn, så det kan verkligen ändra sig snabbt. Men vi hoppas på det bästa och njuter över vad vi har hunnit idag. Jag är så nöjd med första sidan, precis vad jag visualiserade när jag ritade den första skissen. Fler bilder följer när det hela är klart.

Så här fint blev staketet på utsidan. En sida klar, två kvar. Jag är otroligt nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...