tisdag 14 juli 2020

Skördeglädje och recept - Medelhavskyckling



Med högsommaren har skörden kommit, i alla fall på vissa av mina grödor. De sista potatisarna för i år plockades upp för några dagar sedan (ska sätta några senare sorter också nästa år så att skörden räcker längre) och vitlöken har varit uppe i ett par veckor nästan nu. När de sattes i höst gick de nästan i grodd omedelbart, och med den milda vintern och ett halmtäcke har de bara fortsatt att växa till sig så det var dags nu. Ljuvligt att kunna njuta redan. Örterna njuter jag dessutom av hela tiden. Massvis av persilja, gräslök, dill, salvia och rosmarin blir det under en sommarsäsong.

Idag tillagade jag ett av mina favoritrecept - Medelhavskyckling. En av de där enkla recepten med allt i en panna och så vips in i ugnen. Det är ett recept som ursprungligen kommer från Allt om Mat men jag har modifierat det så att det passar vår familj. Vi är t.ex. inte så förtjusta i oliver så det har jag uteslutit (kan ju lätt läggas till om man vill) och istället har jag ökat mängden tomater.

Innan tillagning
Just tomaterna är inte mogna än, så där fick jag handla, men vitlöken, potatisen och rosmarinen kom alla från trädgården den här gången. Helt underbart. Jag älskar känslan av att hämta i trädgården och tillreda. Ska försöka öka mängden grödor nästa år så det blir mer så.

Recept på Medelhavskyckling: 

Ingredienser: 


  • Kycklingklubbor (ett paket med ca 900 g funkar här)
  • 1 citron, saften (kan ersättas med koncentrat) 
  • 1-2 paket körsbärstomater, fungerar med större delade tomater också, men jag älskar de små. 
  • 1-2 hela vitlökar, klyftade. 
  • 1 1/2 tsk salt (det verkar mycket, men det behövs)
  • Olivolja (ringla rejält över)
  • Rosmarin efter smak (hela kvistar eller torkad)

Gör så här: 

  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Placera kycklingklubborna i en stor ugnssäker form (eller långpanna)
  3. Dela vid behov potatisen och sprid ut denna också. 
  4. Ringla rejält med olivolja över och se till att kyckling och potatis är rejält täckta
  5. Salta, peppra
  6. Lägg på tomaterna, de hela vitlöksklyftorna (med eller utan skal) och rosmarinen
  7. Pressa citronsaft över, släng gärna ner halvorna också. 
  8. Sätt in i ugnen i ca 1 1/2 timme eller tills potatisen och vitlöken är helt mjuk. (Hur lång tid det tar beror mycket på potatisen har jag lärt mig, allt från 1-2 timmar har gått hos mig.)
  9. Njut! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...