söndag 12 juli 2020

Sommarsådd - försök II

Nyplanterade vitkålsplantor väntar på sina kompisar i jorden.  
För ett par år sedan försökte jag mig på sommarsådd för första gången med grönkål och vintersallat, det hade begränsad framgång måste jag erkänna. Vad som inte fungerade det vet jag inte, men bra blev det inte. Därför har jag heller inte gett mig på fenomenet igen - förrän nu. Skam den som ger sig, eller hur?

Mina grödor för årets försök till sommarsådd är pak choi, salladslök och sockerärtor. Sen lade jag till ett par uppdrivna plantor av vitkål också, bara på försök (och för att de var så vackra i sig själv). Kål i alla former är ju oftast just det, vackra. Kål och lök ska ju vara goda kompisar i  jorden, och ärtorna kan säkert tillföra lite näring i jorden. Dock har det ju varit potatis i pallkragen tidigare, så risken finns naturligtvis att ärtorna inte trivs av den anledningen - men ibland får man chansa och se hur det går. Just nu är ju dessutom fröer ofta på rea så det är ju ingen stor ekonomisk förlust om det går åt skogen, men då blir man väl förhoppningsvis en läxa rikare på kuppen.

För att hålla kålfjärilen stången har jag täckt odlingen, med undantag för en liten del baktill där sockerärtorna kan få sticka upp. Det ordnade jag med några blomsterpinnar. Möjligtvis kommer jag att behöva lägga några stenar på duken för att den ska hålla helt tätt men det borde inte vara för svårt. Med allt klart för idag är det bara att vänta, och hoppas, på skörd framåt hösten.


4 kommentarer:

  1. Ibland går det bara inte som man tänkt sig. Det som slår mig är att lådorna verkar stå lite mörkt. Ärter efter potatis är alldeles utmärkt, men finns det lök i närheten kommer ärterna inte att trivas. Det kan ju vara en djungel att håla reda på vad som trivs ihop men det är en huvudregel.
    Hoppas det går bättre denna gången.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så mörkt som det ser ut på bilden, det var bara ett mycket tjockt molntäcke när bilden togs. Det är salladslök som står hyfsat i närheten, men inte direkt inpå, jag hoppas att det fungerar i alla fall, annars kanske jag får plocka en eller två lökplantor när de börjar komma upp. Tack för tipsen.

      Radera
  2. Har nog aldrig testat sommarsådd. Men om jag får tid i höst ska jag göra lite sena sådder. I min kålbädd sådda jag in gröngödsling - har tänkt följa en sexårig växtföljd och då rekommenderades det. Så kål och bland annat honungsfacelia samsas nu :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter spännande och så fina de är honunsfaceliorna. Jag har testat höstsådd med blandat resultat, men däremot höstplantering med mina vitlökar. De började dock växa till sig rejält redan under vintern så det blev tidigare skörd än jag väntat mig.:)

      Radera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...