lördag 11 juli 2020

Mina växer - Älskade Krusbär

Jag har alltid älskat krusbär, eller om jag ska vara helt ärlig, krusbärskräm. Mina första minnen av krusbär kommer från dagis, som det då kallades, där jag plockade av de buskar som växte på gården och från mormor som någon gång ibland kokte kräm på bär hon fått av någon med trädgård. För det är ju så med krusbär, visst går de att få tag i på torg ibland, men det är sällan du ser krusbär i matbutiken. Därför var det självklart att jag skulle ha en egen krusbärsbuske i trädgården när jag fick en sådan.


Ändå dröjde det ända till 2017 innan jag planterade en buske. Det finns det många orsaker till, men en bidragande faktor var hur oöverskådligt jag ibland upplevde trädgården då. Men 2017 fick jag hjälp att städa upp och börja rensa. Då anlade jag också en ny rabatt i vad som tidigare varit en stökig hörna fylld med ogräs, sly och förvuxen rabarber. Nu växer här daggkåpa, mossflox, vintergröna och citrontimjan, och i mitten mitt "krusbärsträd", dvs. en uppbunden buske. I rabatten finns också trampsten för att man ska kunna komma åt att plocka, fast ett par har hamnat väl nära och andra får jag kämpa för att hålla fria från vintergröna, timjan och mossflox som gärna väller ut över dem.


En sak som förvänat mig mycket är hur mycket bär jag får varje år. Mycket mer än jag faktiskt gör av med, men även fåglar behöver äta så det är väl inte någon fara. Igår var det dags för första skörden i år. En hel liter plockade jag, mer än jag behöver till kräm, men det finns fortfarande jättemycket bär kvar på busken. Eftersom den inte är helt jämn innebär detta dessutom att den lutar en hel del bakåt, framförallt när der är mycket bär på busken, detta trots två stöttor. Måste nog beskära den en hel del för att komma tillrätta med det tror jag.



Men för idag är jag mest nöjd med min krusbärskräm och sitter och väntar på att den ska bli kall och god. Jag har ett mycket enkelt recept som går att slänga ihop på en kvart/20 minuter (beroende på hur snabbt du rensar bären):

Krusbärskräm: 

ca 6 dl vatten till ca lika många dl bär, 1 - 1 1/2 dl socker, 3 msk potatismjöl.
  1. Snoppa och skölj bären. 
  2. Koka upp vatten och socker och tillsätt bären
  3. Koka på låg värme i några minuter tills bären är mjuka. Mosa några mot kanten av kastrullen men lämna andra nästan hela. Smaka av så att mängden socker är lagom. 
  4. Blanda potatismjölet med lite kallt vatten, ta av kastrullen från värmen och häll i redningen under kraftig omrörning. Låt precis koka upp. 
  5. Häll krämen i en skål, strö över lite socker och låt kallna.



Slutligen, lite information om den krusbärsbuske som jag har valt att ha:

Växtinformation: 

Sort: Hinnonmäki Green
Beskrivning: Medelstora, gröna söt-syrliga bär. Ganska motståndskraftig mot mjöldagg.
Växtplats: Full sol. Hos mig står busken i full sol och på ganska torr mark, och klarar sig mycket bra. Till och med 2018, med den extrema torka som var då, gav busken massor av frukt.
Skötsel: Beskär genom att ta bort skadade, korsade och äldre grenar på vårvintern. För min uppstammade buske tar jag även in grenar så att de inte blir för långa och tunga

Om du har några favoritrecept med krusbär får du gärna dela med dig. Jag behöver fler saker att göra med mina bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...