lördag 6 juni 2020

Mina växter - Luktpion


Sommaren och hösten 2017 bestämde jag mig för att anlägga en ny rabatt. Eller, ny och ny, där fanns en liten remsa rabatt med några guldkorn till växter, men dessa guldkorn försvann i havet av ogräs och en alldeles för ovårdad häck.

Rabatten är ett ämne i sig, men en av växterna jag valde att plantera hösten 2017 var en luktpion av sorten Buckeye Belle. En ovanligt mörkröd pion (betydligt mörkare än bilden ger sken av) med halvfyllda blommor som blommar nu i juni. Min egen slog ut för några dagar sedan.

Våren 2018
Än så länge är min pion relativt blygsam i storleken och förra året var första den blommade, så de få blommor jag har i år glädjer jag mig åt. Jag hoppas att den med tiden kommer att trivas och ta mer plats i rabatten, och blomma med fler blommor. Men pioner kräver tid har jag förstått, så jag får ha tålamod. Trots allt har den växt en hel del på de här få åren. första våren kom inte mer än några få stjälkar, men nu tar den betydligt större plats.

Växtfakta: 

Latinskt namn: Paeonia lactiflora
Sort: Buckeye Belle
Blomform: Halvfylld
Blomningstid: Juni
Höjd: 60-80 cm
Jordmån: Djup näringsrik fuktig väldränerad jord, gärna kalkrik och lerig. (planteras grunt)
Beskärning: Helt ner till marken på våren
Växtplats: Sol

8 kommentarer:

  1. Den är magnifik och knopparna på luktpion är ju också så speciella.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de, och jag ser fram emot när den växt sig större och har ännu fler blommor och knoppar.

      Radera
  2. Vacker pion :) Jag har en här men den har inte velat blomma ännu. Synd att de röda inte doftar.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tar ju gärna några år på sig innan de blommar, så din kommer säkert. Och ja, jag saknar lite doften. När jag läste om den stod det att den ska ha en fantastisk doft, men jag kan inte uppfatta något speciellt måste jag erkänna.

      Radera
  3. Hej!
    Har haft Buckeye Bell i några år, den har inte blommat än. Tror jag köpte den som en liten rot, den har stått och stampat länge, men i år har den faktiskt vuxit till sig. Skaffade den för den mörka vackra färgen.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag planterade min hösten 2017, den blommade första gången 2019. Även i år är det sparsamt med blommor, 4 stycken totalt, men den kommer nog inom sinom tid. Det gör säkert din också. Pioner har jag förstått kräver tålamod.

      Radera
  4. I believe this is actually the most useful blog I've been through this entire day.
    SA Gaming
    sagaming78

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! Your comment completely made my day.

      Radera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...