måndag 15 juni 2020

Att sätta kantsten





Ett av årets större projekt har varit att sätta kantsten runt alla rabatter i trädgården. Dels för att det är snyggt, dels för att göra det enklare att klippa gräsmattan när man bara kan köra på kantstenen och slippa trimmer. Valet av kantsten har fallit på vanlig enkel gatsten. Snyggt och naturligt.


Igår fick jag hem senaste lasset med 140 gatstenar som vi hittat på en köp- och säljgrupp på Facebook. All sten vi hittills satt är införskaffad på samma sätt. En del gratis, andra för mindre summor pengar. Jag gillar verkligen återbruk, tanken på att någon annans skräp är värdefullt för mig. Det i sig gör mig glad varje gång jag ser stenen i trädgården. Dessutom har det varit bra för arbetstempot. När ett nytt lass kommer hit är jag redo att sätta igång, sen går jag och längtar efter nästa lass. Inte vid något tillfälle blir jag för trött för att fortsätta, vilan blir så att säga påtvingad. 

140 gatstenar i en bil
Första rabatten vi kantsatte var lavendelrabatten i samband med planteringen. Då var jag nästan rädd för jobbet, och trodde att det skulle bli jättesvårt. Det var det ju inte alls, tvärtom. Vi blev otroligt nöjda, men har sedan dess lärt oss att vi föredrar de större stenarna. De små 5x5 cm, försvinner snabbt i växtligheten, så vid tillfälle kommer vi att göra om kanten med normalstora gatstenar istället. Det är dock en senare fråga, just nu är det rabatterna utan kant som är prioritet.

Lavendelrabatten 2019, efter plantering. 
Samma rabatt idag. Kantstenen syns knappt. 

De två största rabatterna, den till väster om huset - min lilla drömlund - och den till norr om huset i söderläge bakom häcken - min solskensrabatt - var de första jag stensatte i år. Igår kom turen till rabatten som ska bli min hortensiarabatt. Jag började i den hörnan där praktlysing breder ut sig. En helt otrolig växt som jag älskat sen inflytt. Javisst breder den ut sig enormt, nästan invasivt, men det gör inget i den hörna den står. Där får den tränga ut alla andra och växa på. Det är praktlysingen innan kantsättning ni ser på översta bilden.Här kommer några bilder på hur det ser ut efter kantsättning också (men dock innan rengöring av stenarna).  

Praktlysning efter kantsättning
Är otroligt nöjd med effekten. 

Nu är det resten av det som ska bli hortensiarabatt kvar. Men det får jag ta lite eftersom när jag har tid eller vänta tills semestern börjar på fredag. Sen finns det ju en hel del annat att göra med den rabatten innan jag planterar i höst. Rensa, rensa lite till och rensa ytterligare. Just nu äger smultronen, tistlarna och maskrosorna rabatten. Det ska lösas innan nya buskar planteras. Planteringen har jag tänkt ha tålamod med till slutet av augusti/början på september, när det inte är så torrt men i god tid innan det blir kallt. Då återkommer jag med fler bilder. 


En blivande hortensiarabatt. 

4 kommentarer:

  1. Gjenbruk er gull! Og så fint og praktisk som det blir. Tenk at du elsker praktlysingen, eller fagerfredløs, som vi kaller den. Jeg klarer ikke helt å elske den, for jeg grov opp to svære lass med rosa røtter fra at bed hvor jeg ville ha noe helt annet. Den hadde også spredd seg med frø til en skråning mot skogen. Der får den stå og veære en fin avgrensning av tomten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Praktlysingen kan definitivt vara en utmaning att älska om den hamnat på fel ställe. Rötterna är inte att leka med. Hos mig växer den på en plats där den inte stör någon annan växt så då gör det inte något att den tar plats. Mindre för mig att ogräsrensa bara.

      Radera
  2. Återbruk är trevligt :) och kantsten ger en vacker avslutning. Det är härligt att det finns växter till allt inkl ogräsbegränsning.

    Ha en fortsatt fin midsommar! Carina

    SvaraRadera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...