fredag 19 juni 2020

Den första potatisen

I år är första året som jag framgångsrikt odlat potatis. Jag har tidigare försökt i kruka (även en speciell potatiskruka), med mediokert resultat, men i år offrade jag en av pallkragarna till potatis med gott resultat. Plantorna slokade lite efter frosten som kom, men är nu stora och stolta och några hade börjat visa upp några små blommor. Egentligen är det väl så att jag borde haft tålamod och väntat tills de blommade ordentligt, men det är ju ändå midsommar och det är något speciellt med egenodlade potatisar. Därför bestämde jag mig för att offra några plantor till dagens middag medan de andra kan stå kvar och växa till sig. Och nog räcker det till oss två?

Sorten jag odlat i år är Swift, och valdes därför att den är den tidigaste sorten. Egentligen skulle jag velat testa olika sorter, och nästa år kanske jag köper en av de där "gourmetboxarna" med olika sorter. Den kan jag fundera på något år till. Men idag nöjer jag mig att vara glad för min modesta lilla skörd och se fram emot fler skördar i sommar. Nu återstår den stora frågan - vad odlar jag där dessa plantorna växte? Något borde hinna växa till sig innan hösten. Får fundera lite på det.

VÄXTINFORMATION: 

Sort: Swift
Beskrivning: Swift är en rund, gul och fast sort. Resistent mot nematoder (små rundmaskar) men inte mot potatiskräfta (svampsjukdom). Det är den allra tidigaste sorten. 
Skördetid: När plantan blommar eller knölarna är tillräckligt stora (gäller tidig potatis)
Läge: Soligt med väldränerad jord. 
Odlingsråd (allmänt potatis): Förgro inomhus i ljust fönster några veckor före utplantering tills groddarna är 1-1,5 cm och knubbiga. Lägg dem gärna på ett tunt lager jord så att sättpotatisen utvecklar rötter, då går det snabbare att få potatis. Plantera 10 cm ner i jorden när den är 7-8 grader varm. Kupa upp efter hand som plantan växer. Skydda mot nattfrost. Vattna inte för mycket, då blir också potatisen vattnig, men se till att jorden inte torkar ut. Plantera inte potatis i samma jord igen förrän tidigast 4 år senare. 
Samplantering: Potatis sägs trivas med t.ex. solros, strandkrassing, spenat, plocksallat, rädisor och persilja. 
Undvik: Plantera inte tillsammans med gurka, jordärtskocka, krusbär, kålväxter, selleri eller tomater. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...