tisdag 23 juni 2020

Kantnapeta och en mycket lycklig katt

 Gurkan jag satte i en kruka på verandan är död - RIP. Det är naturligtvis synd, men inte någon överraskning eftersom jag visste att det var en chansning med placeringen. Den får helt enkelt inte tillräckligt med sol för att trivas. Synd, men inte helt oväntat. Några goda smågurkor blev det inte desto mindre, innan den slutligen gav upp. 

Så idag var jag ute efter något nytt till min kruka, och efter att jag läst att kattmynta skulle hålla myggen borta tänkte jag testa om det faktiskt fungerar. Jag hatar verkligen mygg och eftersom de är mycket förtjusta i mig så kan det helt förstöra en kväll ute på verandan. När jag väl kom till plantskolan hade de dock inte någon kattmynta, och berättade dessutom att det just nu var mycket svårt att få tag i. Som ersättningsväxt tog jag därför hem en kantnapeta istället. Den är släkt med kattmyntan om än inte så kraftigt doftande, men borde väl hålla några mygg borta i alla fall. 

Om inte annat blev katten otroligt glad när vi kom hem. Det tog inte mer än ett par minuter innan han hittat växten och glatt tuggade i sig av bladen. Tack och lov är krukan hög så ännu har han i alla fall inte försökt ta sig upp i den (tiden får se hur länge den överlever, en ampel kanske vore smartare, vem vet?) Söt är han i alla fall, och just nu lycklig. Han har inte rört sig från platsen sen den planterades och om blomman överlever så kommer jag i alla fall att veta var han är resten av sommaren. 

Förutom kantnapetan köpte jag lite fler gräslöksplantor att plantera under körsbärsträdet. Har läst att det ska motverka bladlöss så det hoppas jag stämmer. Om inte så är det i alla fall trevlig att ha gräslök i trädgården, både fint och ätbart. 


Växtinformation: 

Latinskt namn: Napeta faassenir
Sort: Walkers Low
Höjd: 50 cm (fast den ligger ner)
Växtplats: sol, väldränerad näringsrik kalkrik jord. 
Egenskaper: Blålila blommor, väller fram, fjärilsväxt som också är omtyckt av katter. Bra mot mygg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...