måndag 29 juni 2020

Mina växter - Underbara lavendel


Jag har länge önskat mig en riktig lavendelrabatt, så för några år sedan planterade jag ett antal plantor vid en nyanlagd rabatt vid sidan av redskapsboden. Det visade sig vara ett dåligt ställe. Trots teoretiskt söderläge så var delar av rabatten i konstant skugga av större träd och buskar och lavendelplantorna antingen dog (de i djup skugga) eller växte sig rangliga när de sökte sig efter ljuset. Efter några år såg rabatten verkligen bedrövlig ut.

Det var då jag bestämde mig för att anlägga en ny lavendelrabatt på framsidan i stället, i full sol så som lavendeln gärna vill ha. (Jag har tidigare skrivit om mina framtida planer för framsidan här). Första steget var att klippa ner de existerande buskarna helt, och ta så många sticklingar som möjligt. En del dog, men många klarade sig också och blev till sommaren utplanterade i den nya rabatten tillsammans med nyinköpta plantor. De gamla grävdes upp och komposterades.

Den nya rabatten grävdes upp och fick kantsten i samband med att vi drog upp en gammal övervuxen sälg som var på väg att ramla och som dessutom ofta orsakade problem med luft-vattenpumpen. På bilden är det på väg ner och lutar på den, men den stod inte alls långt ifrån den positionen innan vi började gräva heller. Dessutom lutade den mer och mer åt det hållet för varje höststorm som kom, så det var hög tid att få bort den.

Rabatten anlades hela vägen framför köksfönstret i en bågform så att den inte blev för rak och tråkig. De nya plantorna sattes längre bak och de små sticklingarna längst fram och ut i sidorna.
Så här såg rabatten ut nyplanterad. 
I år har rabatten överträffat alla våra förväntningar. Inte nog med att lavendeln trivs och frodas, den har blivit mycket högre än vi räknade med och omsluter nu våra sollampor helt så att de lyser igenom lavendeln istället för att synas "på riktigt". Det ger en oväntad men mycket trevlig effekt i vår mening. Just nu blommar lavendeln för fullt och jag älskar det, även om det inte är i en del av trädgården där jag är så mycket. Mest för att vår framsida i dagsläget inte rymmer något insynsskydd eller någonting trevligt att se på förutom just lavendelrabatten. Men det ska det bli ändring på, ge det några år bara så kommer framsidan vara helt förvandlad och lavendelrabatten en del av en större helhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...