onsdag 20 maj 2020

Trädgårdsdrömmar - En vacker framsida

Framsidan av vår trädgård har varit försummad länge, långt längre än jag har bott i huset. När vi flyttade in var hela framsidan övervuxen med barrväxter som fått växa och bre ut sig sedan de planterades på sent 60- eller tidigt 70-tal. Tuja, en och gran stod tätt och skapade i och för sig insynsskydd men också ganska mycket mörker inomhus. Därför var en av de första sakerna vi gjorde med trädgården att ta hit en firma som grävde upp alla barrväxter och anlade en gräsmatta runt en ensam sälg som fick stå kvar.

Varför bara en gräsmatta? Det enkla svaret är för att det kändes enklast just då. Inte så inspirerande kanske, men enkelt. Och vem vill vara på en gräsmatta ut mot gatan utan insynsskydd ändå, liksom? Och någon häck eller liknande ville vi inte ha, nu när vi hade ljus så ville vi för allt i världen inte förlora det igen.

I ganska många år förblev det på det viset, en tråkig gräsmatta med en övervuxen sälg i en hörna och ogräs som spred sig vitt och brett. Sen för några år sen så fick jag ett ryck och köpte in ett körsbärsträd och planterade mitt på gräsmattan. Min vision är naturligtvis ett träd som breder ut sin krona och skuggar marken under, men det tar ju tid och än så länge har det varit knapert med körsbär, men det ger sig när trädet växer.

Förra året var vi tvungna att ta bort sälgen efter den nästan vält i en höststorm, dessutom var den inte speciellt vacker längre - övervuxen som den var, och då anlade vi också en lavendelrabatt under fönstret. Jag har försökt odla lavendel förr, men haft svårt att hitta en plats utan allt för mycket skugga. Nu stormtrivs lavendeln i full sol i söderläge. Tänk så fort det kan gå på ett år om växterna bara trivs!




Men trots körsbärsträd och lavendelrabatt så är framsidan mest en öppen gräsmatta utan något insynsskydd alls. Nu när vi fick den nya dörren på plats, känns det synd att lämna framsidan bortglömd. Dessutom saknar jag något vackert att titta på från mina köksfönster. Alltså, dags att drömma:


En sak vi planerat länge är ett skydd för soptunnorna, framförallt eftersom vi får nya, större och fulare tunnor snart. Det ska vi bygga så att det är lätt för sopåkarna att komma åt dem, utan att vi behöver komma ihåg att sätta ut dem. Bakom soptunneskyddet funderar jag nu på en rabatt. Herrarna i huset har länge tjatat om ett japanskt körsbärsträd, och varför inte? De är ju så vackra på våren! Under trädet en liten rabatt med något som trivs i vandrande skugga och som blommar när körsbärsträdet blommat över. Längre in i gräsmattan vill jag ha en stor rund rabatt där fjärilar och humlor trivs. Kanske några rosor? Mycket blå och lila blommor, det har jag inte på så många ställen. Några fler pallkragar skulle också få plats, kanske med sparris och jordärtskocka. Några spalierade växter längst trädgårdsväggen, kanske kiwi (skulle vara kul), plommon eller persika? Får fundera på den saken. Så mycket insynsskydd blir det ju inte i sig, men jag tänker att med några högre växter i pallkragar och fjärilsrabatt så blir det lite mer skyddat än nu, men framförallt mer trevligt att titta ut på.

Tidsplan får bli några år, en sak i taget så man hinner med att göra det ordentligt, och inte springer iväg och försöker allt på en gång. Skyddet till soptunnorna är högprioriterat i år, samt ett trappsteg framför den nya dörren så vi kan använda den enkelt. Rabatten bakom soptunneskyddet kanske kan anläggas i höst, och så pallkragarna till våren nästa år? Fjärilsrabatten får vänta ett tag till, så jag kan fundera ordentligt igenom vilka växter jag ska ha och hur den ska se ut. Tips tages tacksamt emot så länge. Den här gången ska jag göra saker i rätt ordning, dvs. planera före jag springer på plantskolan och handlar på impuls. Så kanske jag kan slippa dyra misstag den här gången. Framtiden får utvisa vad som sker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...