torsdag 21 maj 2020

Busken som vägrade dö, del 2 och ett svårt beslut

Idag var det dags att få upp den sista busken ur rabatten så att planerna med hortensiarabatten kan fortsätta. Den här var lite krångligare då den stod närmre staketet och därmed var svårare att komma åt från alla håll. Men envishet lönar sig och nu är busken borta. Jag hoppas innerligt att rötterna som fortfarande är i jorden och de grenar so växt sig under verandan inte klarar sig utan den stora plantan.

Men framsteg leder också fram till behov av beslut. Vid verandan växer idag en stor rosa klätterros. Rosen fanns här när vi flyttade in och är otroligt vacker när den blommar, men den är inte riktigt vad jag själv skulle valt om jag skulle köpt en ros. Färgen är väl kraftigt rosa för min smak, samtidigt ger det onekligen en rejäl färgklick på verandan när den blommar.


Hade jag själv valt en ros skulle det ha blivit en New Dawn eller en annan vit/ljus rosa klätterros. Just New Dawn förälskade jag mig i redan som tonåring och har alltid velat ha. Så nu står jag i valet och kvalet - ska jag gräva upp den ros som finns och ersätta den med en som bättre passar in i det vita/ljusa tema som jag tänkt mig i rabatten eller låta den vara kvar som ett rosa utropstecken i en övrigt vit och grön rabatt? Sen finns ju också svårigheten med att plantera samma sorts växt på samma växtplats direkt efter varandra, men där tänker jag att det borde fungera om jag bara gräver upp den jord som finns idag och fyller hålet med ny rosjord istället medan resten av jorden sprids ut i rabatten.

Nåja, idag nöjer jag mig med att vara nöjd med dagens arbete. Rosen får stå ett tag till så kan jag fundera över den senare.

"New Dawn" bild från Svenska Rossällskapet

4 kommentarer:

  1. Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Kanske får du plats med en New Dawn också...
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det blir väl trångt på just den platsen så tyvärr är det det ena eller det andra. Jag har heller inte någon annan bra plats för en klätterros.

    SvaraRadera
  3. Hmm jag ser tegelväggen och tänker att 'New Dawn's rosa färg inte passar med teglet. Men jag är petig med sånt. Den i bild ser trots allt ut att fungera rätt bra. Jag läste en bok och den pratade bla om att matcha blommor som syns tillsammans med fasaden färgmässigt. Tänkte inte så mycket på det förrän grannarna grävde bort växter vid sin tegelfasad och satte skrikigt gula rosor som stack i ögonen - total disharmoni. Sen dess har jag försökt anpassa för att de ska funka ihop växterna och färgen på huset.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, ska ta med det i övervägandet.

      Radera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...