söndag 24 maj 2020

Ätbart och vackert i kruka på verandan

När det regnar ute tycker jag att det kan vara kul att ägna sig åt verandan. Eftersom den är under halvtak, finns det alla möjligheter att vara ute och hålla sig torr samtidigt, och just idag "råkade" jag ha en ny kruka att fixa inför sommaren (som jag "råkade" få med mig från affären häromdagen). Med krukan tom på verandan så körde jag till plantskolan och köpte växter. En hög klättrande snacksgurka, härligt röda palettblad, lite dill, salvia och olika sallatssorter fick åka med mig hem, tillsammans med en tomatplanta för att ersätta den som dog i frosten i början på månaden.

Visst kan man odla upp dessa växter från frö, och både sallat och gurka brukar jag friså i mina pallkragar, men i år ville jag ha något som blev vackert direkt, och dessutom närmre köket och grillen, så att jag blir bättre på att plocka. Framförallt sallat har väldigt stor chans att gå i blom hos mig, eftersom jag konstant glömmer bort att jag har det. Gurka, morot och den sortens växter som man plockar lite då och då och större mängd har jag lättare för att komma ihåg. Men förhoppningsvis blir det ändring på det nu när jag ser det varje dag.  

Dillen valde med för att jag läst att det ska fungera jättebra med just gurka och att de ska gynna varandra. Jag har inte haft mycket tur med dill förut så jag hoppas verkligen att det ska stämma. Palettbladet var fullständigt på impuls för att färgen var så underbar och i så härlig kontrast till gurkans gula blommor och ljusa gröna blad. 

Som tur är hade jag jord över från påfyllnaden i mina pallkragar så det var lätt att sätta igång. Lekakulor i botten, jord på sen växterna. Jag blev själv väldigt nöjd med resultatet och hoppas att gurkan slingrar sig upp längst pelaren på verandan under sommaren. Visst blev det fint?

Tomatkrukan var näst på tur och fick börja med att jag tog bort den gamla tomaten. Den hade inte ens hunnit sprida rötterna utanför sin gamla "kruka" utan var bara att dra upp. Lite extra, ny, jord, och så i med den nya plantan. Den här är av en annan sort, och blir högre så den fick få lite stöd också. Med tomaten planterade jag salvia och blandade sallatssorter.

Om tomatplantan: 

Sort: "Dansk Export"
Beskrivning: Gammal sort ca 1 meter hög planta i behov av uppbindning som ger tidiga, medelstora, fasta, röda tomater. Behöver tjuvas.
Läge: Fungerar bra på friland, men gärna i soligt skyddat läge.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...