tisdag 26 maj 2020

Blodlöss på äppleträdet!!!

Tills för ca. 20 minuter sedan var jag lyckligt ovetande om vad blodlöss var, men när jag efter en tur i trädgården googlade "vitt ludd på äppleträdet" är jag - tyvärr - mycket mer informerad. Usch! Ohyran kan uppenbarligen ta död på både enskilda grenar och hela träd! Mitt underbara äppleträd är lika gammalt som huset och om än vint och snett och kanske inte perfekt beskuret så är det trädgårdens bultande hjärta och stolthet.

Trädet är troligtvis av sorten Katja (en vän och kollega som är mycket kunnig på saken var i alla fall säker på det), och kommer tidigt med mycket söta och goda äpplen. Fantastiskt goda att äta som de är, och även god i pajer och andra rätter även om man där får dra ner på sockret en hel del för att hitta rätt smak. Själv tänker jag att det snarare är en fördel än en nackdel.

Många äpplen har det också blivit under åren. Ofta mer än jag kan hantera så mycket ges bort. Sonens förskola, skola, vänner och släkt får kassar med äpplen. Glada hästägare får till sina hästar och ibland går jag ner och matar korna med det på den närbelägna mossen där de går på sommarbete. En uppsamlare har jag också fått köpa in för att rädda gräsmattan och göra det enklare att samla in alla de äpplen jag inte hinner plocka. Den är jag nöjd med. Värd varenda krona. Som att dammsuga upp äpplena nästan. Fungerar galant.

Men nu är mitt underbara träd alltså drabbat av blodlöss. Några egna bilder på hur det ser ut har jag inte, eftersom jag var snabbt ute med rotborsten och borstade bort varenda liten luddig fläck jag kunde hitta, men jag hittade några på nätet (länk under bilden). Nu ska jag på med såpavatten och hoppas att jag kan rädda trädet. Är det någon som har fler tips på hur man får bort dem? Finns det några fåglar eller insekter som äter dem och hur lockar jag i så fall till mig dessa? Fy, vad jag avskyr löss och ohyra på mina växter!!

Odla.nu


2 kommentarer:

  1. Stackare, det är inte kul när ens växter blir angripna! Jag blev lite chockad igår när jag kom in i växthuset och den lilla smala hylla vi har längst bort såg underlig ut. Den rörde sig nästan..... Det visade sig vara svartmyror (som jag hatar för dom biter mig)! Så jag fram med en vattenkanna och spolade kallt vatten på dom och idag har min gubbe köpt nåt - nästan helt ofarligt - medel som man kan spruta med. Har dock inte gjort det idag, för i morse var dom borta. Undrar var dom håller hus nu.....!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med lite tur så räckte vattnet för att avskräcka dem, min mamma hade ett angrepp som det räckte med vatten för att avbryta. Tror att de bara svärmade och inte hade bosatt sig än. Annars får du nog möjlighet att spraya dem snart igen, de brukar ju återvända till samma ställe. Själv skurade jag i princip trädet igår och idag var jag på det igen med såpa. Funderar på att ta ett varv med högtryckstvätten också för att få bort lavar och lösa barkbitar, allt som jag normalt tycker är ganska vackert på gamla träd men som också är hem för blodlössen.

      Radera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...