lördag 16 maj 2020

På väg mot en ny trädgårdsdörr

Idag har vi äntligen fått en ny trädgårdsdörr mot framsidan för att ersätta den gamla som i min mening hade ett lite udda utseende. Utifrån såg det ut som en typisk halvfönsterdörr, med trä nertill och glas upptill, men inifrån hade den blyglas hela vägen ner - även där det finns trä utifrån. Dörren var sedan länge igensatt, utan handtag och pluggad för att undvika drag. Dock fick vi reda på idag att man hade glömt att låsa den innan man pluggade igen den, så i princip har huset varit olåst i 10 år utan att vi visste om det!

Men den främsta anledningen till att vi skaffat ny dörr var för att dörren inte var i gott skick. Glaset hade en stor spricka på insidan från när sonen körde in i den med gåstolen och någon mer spricka finns i blyglaset sedan tidigare. Värre är dock att träet hade börjat ruttna utifrån. När jag häromveckan skulle titta på hur illa det var ställt stod jag plötsligt med en bit ruttet trä i handen. Inte en ideal situation på något sätt. 

Men idag är det slut. Dörren är borta (eller nåja, ligger på gräsmattan), och en ny vit öppningsbar (och låsbar) dörr finns i dess ställe. Som jag längtat efter att kunna öppna dörren varje sommar! Vi har inte öppningsbara fönster i vardagsrummet (fråga mig inte varför när fönstren ligger i söder- och västerläge), och det har varit nästan omöjligt att få till tvärdrag i huset. Nu hoppas jag att den nya dörren ska lösa en del av detta. Jag ser fram emot en vacker dörr, som kan stå öppen och släppa in luft och skapa tvärdrag genom huset. Framförallt ser jag fram emot mer ljus! 

Nu återstår bara att sätta på dörrfoder och att måla om alla fönsterkarmar så att de matchar den nya dörren...




2 kommentarer:

  1. Snygg dörr! Nu blir det lätt att skutta ut i trädgården och pyssla.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! Är själv jättenöjd, den släpper in så mycket mer ljus! Nu sitter jag och funderar över vad jag ska odla på den sidan huset, just nu är det mest gräsmatta, men det får ju bli ändring nu när jag kan komma ut lättare det hållet. :)

      Radera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...