söndag 17 maj 2020

Mina växter - Ljuva Syren

Finns det någon växt som i lika hög utsträckning är förknippad med sommaravslutning och ljuva doftande sommarkvällar som just syren? Och detta trots att syrenen ofta har blommat över både innan sommaravslutningarna och de ljumma sommarkvällarna tar vid - i alla fall här hos oss nere i Skåne. Här är istället maj syrenernas tid - eller möjligtvis månadsskiftet maj-juni. Just i år håller mina syrener på att slå ut just nu, men det är ovanligt sent och beror på den kyla som svept ner över oss på sistone. Andra år är syrenerna som vackrast just nu i slutet av maj. Men kanske har kylan något gott med sig? Kanske kommer syrenen att blomma lite längre just i år?

Syren har jag älskat så länge jag kan minnas, men en egen syren fick jag inte förrän jag flyttade in i huset. Den syren som stod här då, var dock lite gles och i dåligt skick. Kanske hade en föryngringsbeskärning varit tillräckligt, men sådant kände jag inte till då så syrenen åkte upp ur jorden och en ny planterades på ungefär samma plats (att inte plantera saker på samma plats direkt efter varandra hade jag inte heller koll på då). Trots mina misstag har min nya syren tagit sig fint och är buskig och bred och växer precis som jag vill att den ska göra. Kanske är det för att det är en enkel bondsyren, de är ju tåliga gamla växter och verkar tåla en del.

Hos mig står syrenen i väster, men bakom en hög tujahäck som jag helst vill bli av med. Den får sol på morgonen och vandrande skugga under dag vilket ger lite senare blomning än hos andra i området. Inte för att det gör något, jag vill helst inte att den ska blomma innan det blir dags att använda verandan ordentligt. Man vill ju njuta av den blomning man har i sin trädgård. Från verandan har jag perfekt utsikt över syrenen och kan lätt gå och plocka klasar och sätta in på bordet. Beskär den gör jag ibland, men inte för ofta för jag vill inte riskera de vackra blommorna. Hellre en och annan gren som sticker iväg eller verkar sliten medan resten får vara.

Om växten: 

Blomfärg: Blålila
Blomningstid: Maj/juni
Bladfärg: Mörkgrönt
Storlek fullvuxen: 5-6 meter hög. (fast så stor får den inte växa sig hos mig)
Läge: Sol/halvskugga
Jordmån: Näringsrik/kalkhaltig





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...