torsdag 14 maj 2020

Trädgårdsdrömmar - hortensiarabatt


PHOTO: MATTHEW BENSON found here
En av mina återkommande trädgårdsdrömmar handlar om en stor ljuvlig rabatt med vita hortensior där de stora tunga vita blommorna nästan välter ner på gräsmattan i bulliga kullar. En rabatt som blommar från tidig vår till sen höst och ger lummig grönska och lyser upp bakom verandan. Bilderna tagna från Better Homes (till vänster) and Gardens och Balcony Garden Web (längst ner på sidan) ger en bra bild av hur jag föreställer mig effekten av hortensiorna.

För att få den blommande från tidig vår till sen höst behöver dock hortensiorna sällskap i rabatten. I mina fantasier ser jag framför mig ett stort ståtligt magnoliaträd, som det här som vi såg i Paris när vi var där för några år sedan. Magnolior tar naturligtvis lång tid på sig att bli så stora, men tanken är att en praktmagnolia ska få ta plats i rabatten bland hortensiorna och ge den tidigaste blomningen. Andra växter som får göra hortensiorna sällskap är kaprifolen som redan växer och klättrar vid verandan och en klätterros. Kanske en "New Dawn", eller möjligtvis den som redan växer på platsen. Det dilemmat återkommer jag till en annan gång.

Det jag också funderar på är om det behövs marktäckare under hortensian, och vad det i så fall skulle bestå av. Hasselört är ju alltid vackert och trivs i skuggan, men en annan möjlighet är något som faktiskt blommar på våren. Idag växer smultron som ogräs på platsen, ska de kanske få fortsätta göra det under hortensiorna? Eller är marktäckare onödigt med så fylliga buskar? Så många frågor som behöver besvaras innan jag kan sätta igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...