onsdag 1 juli 2020

Inspiration i Lunds stadspark

För de som inte varit där, kan jag berätta att Lunds stadspark är en mycket mysig plats att besöka. Lekplatser för barnen, stora perennodlingar, aviarier och en stor damm och massor, massor av växter att se och inspireras av. Idag åkte vår familj dit. Sonen spelade pokemon, och jag njöt att växterna och försökte skaffa mig inspiration till trädgården, framförallt till den stora runda rabatt jag planerar på framsidan av huset. Vilken inspiration jag fick sen. Massor av vackra bilder och idéer.

Framförallt intresserad var jag av deras "Solens och skuggans trädgård". 700 olika sorters perenner målade med stora penseldrag så man överväldigas av intrycken. Se bara på den här otroligt vackra stäppsalvian med de vackra frökapslarna från någon form av jättestor allum som sicker upp som små kronor.


Eller de här otroliga frökapslarna. Är det någon som vet vilken växt det är? Den skulle jag gärna veta mer om. Tyvärr har stadsparken inga skyltar (vad jag kunde se) med växternas namn på. Det hade jag önskat.


Jag blev också otroligt imponerad av deras vackra dagsliljor, en växt som jag älskar och har flera sorter av. Mina växer sig dock inte så här stora (men jag tror att jag har sorten i min rabatt, bara mycket, mycket mindre och klenare). Kanske ger det sig med tiden? Jag hoppas och avvaktar.


Stadsparken är också känd för sina rosrabatter. Massor och massor av roser. Främst rosa, vilket inte är min favorit, men även de här vackra gula rosorna.


Här följer några fler bilder på vackra växter och inspiration som jag tar med mig efter idag.




3 kommentarer:

  1. Fröställningarna tillhör Allium siculum, eller som den hette tidigare Nectaroscordum siculum. En fantastisk växt med fina detaljer. Tyvärr doftar den illa när man bryter delar av den men det gör inget den kommer alltid finnas hos mig :)

    Härligt att ha en fin park att inspireras av och i.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. ack för informationen. Jag undrade så när jag såg den.

      Radera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...