måndag 6 juli 2020

Samplantering i mina pallkragar

Samplantering har många fördelar. Dels kan man få plats med mer i pallkragarna, inte minst viktigt när platsen är begränsad, dels kan växterna hjälpas åt med att saker som att hålla ohyra borta eller ge varandra näring. Men vilka växter är bra att samplantera? Detta är naturligtvis inte helt enkelt. Personligen använder jag det här dokumentet jag hittat för att hitta växtvänner (och undvika de som inte fungerar ihop). Även den här sidan har hjälpt mig en del.

I år har min samplantering varit begränsad till några krukor på verandan och en av pallkragarna, men planerna för nästa år är större. I år ser det ut så här:

En pallkrage med vitlök och rödbetor. En kruka med sallad, salvia och tomater. En kruka med dill, kantnapeta och mer sallad (mest för att gurkan inte klarade bristen på sol).

Rödbetor och vitlök växer bra tillsammans. 

 Nästa år tänkte jag mig följande:

  • pallkrage 1: Sparris och persilja, kanske även lite krasse för blommornas skull. 
  • Pallkrage 2: Jordärtskocka och dvärgzinnia (ska dra till sig nyckelpigor vilket jag verkligen behöver i hela trädgården)
  • Pallkrage 3&4: Jordgubbar och gurkört, möjligtvis jordgubbe och rosenkrage i en av dem. 
  • Pallkrage 5: Potatis, solros och eventuellt strandkrassling
  • Pallkrage 6: Morot och rödlök eller andra löksorter
  • Pallkrage 7: Rödbetor och vitlök (fungerar jättebra i år så varför inte fortsätta)
  • Pallkrage 8: Gurka, dill och någon form av kål (på en mycket soligare plats i trädgården)
Sallad, salvia och tomat samt andra örter kommer jag att fortsätta odla i krukor på verandan. Framförallt sallad gillar jag att ha nära till hands när jag ska laga mat. 


Min tomat börjar växa sig hög. 

2 kommentarer:

  1. Det är inte helt enkelt att kombinera en god växtföljd med tänket kring växer som trivs tillsammans har jag upptäckt. Tills vidare har jag fokuserat på växtföljden och så får det andra komma senare :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv börjar jag i helt andra ändan :) Fördelen med pallkragar är ju att man kan byta ut en del av jorden mellan åren, och då (hoppas jag) att växtföljden blir lite mindre viktig. Men som med allt jag gör i trädgården är det lite av ett experiment som kan funka - eller inte. Vi får se hur det går.

      Radera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...