onsdag 12 maj 2021

Mina växter - Kaukasisk förgätmigej

Våren är en av mina favorittider i trädgården, och nu när värmen äntligen har kommit i år svarar trädgården med att leverera. En av mina favoriter så här års är den kaukastska förgätmigejen som lyser upp utanför matsalsfönstret. Jag har två sorter i min trädgård, en "vanliga" och den vitbrokiga "Jack Frost". Båda blommar för fullt just nu, den vanliga något mer intensivt, men det har jag märkt genom åren att den alltid gör. Den sprider sig också mer, och frörsår sig gärna till andra delar av trädgården. Det har jag inte märkt att Jack Frost gör på samma sätt. 

När jag först planterade dessa två 2015, planterade jag dem helt brevid varandra som ni kan se på bilden ovan. Min tanke var att deras likartade bladform men olika färger skulle konstratera varandra fint. Det gjorde de också onekligen, men Jack Frost-plantorna verkade aldrig riktigt ta sig. Efter nästan två år, när jag nästan gett upp om att lyckas med båda, fick berättat för mig att det var en riktigt dålig idé att plantera dem brevid varandra, just därför att den vanliga helt enkelt tar över rabatten då. Jack Frost har inte en chans mot den kraftigare vanliga plantan. Sagt och gjort så flyttade jag på Jack Frost-plantorna en liten bit och de trivs mycket, mycket bättre. Dock kommer de nog alrig att ta lika mycket för sig som den andra, men det är helt ok. Min personliga favorit, dock, blir den vanliga. Den intensiva blomningen och viljan att ta för sig är precis vad jag vill ha i mina rabatter.

Växtinformation: 

Sort:
 Vanlig + Jack Frost (bilden)
Latinskt namn: Brunnera macrophylla
Planteringsdatum: 2015 (omplantering Jack Frost 2017, och ett par nya plantor i april 2018)
Beskrivning:Perenn med marktäckande egenskaper. Bladen är stora och hjärtformade, aningen strävhåriga. Frörsår sig gärna om de trivs. 
Växtplats: Halvskugga till skugga
Blomtid: April-Maj (i zon 1)
Skötsel: Kan eventuellt beskäras ner till marknivå på våren, men för egen del brukar det inte behövas. Här vissnar bladen och täcks av nya fina blad snabbt nog ändå. Delas med fördel på våren för fler plantor. 

2 kommentarer:

  1. Kaukasisk förgätmigej är fantastiska växter - fin blomning och vackert bladverk. Men jag blev lite trött på dem - alla frösår sig väldigt mycket hos mig. Jag brukar försöka skära ner de överblommade ställningarna. Mindre frö och så skjuter den bra med nya blad.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Kaukasisk förgätmigej är en favorit här med och förutom de blåblommande har jag de som blommar i vitt. Alla sprider sig friskt och jag har fröplantor på de mest udda ställen. En riktigt härlig vårblomma.

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...