söndag 10 maj 2020

Mig och min trädgård

År 2006 flyttade jag in i en helt vanlig villa med en välskött men något mörk trädgård på ca 400 kvm,  Huset var trevlig, men låg kanske inte helt idealt på tomten, utan nästan lite "mitt på" med ena sidan, södersidan, åt vägen och resten i norrläge. (framsidan neråt på bilden)


Barrväxterna stod täta på framsidan, och på baksidan dominerade den rosa färgskalan. Med ambitionen på topp började förvandlingen med borttagandet av alla barrväxterna från framsidan. Varde ljus! I alla fall inomhus. Men någon plan för vad som kom efter barrväxterna hade jag inte. Gräsmatta verkade enkelt, och så fick det bli, med öppen insyn för alla grannar som följd. Men vad spelar det för roll? Vem vill vara på framsidan i alla fall? 

Snart insåg jag mitt första (men definitivt inte sista) trädgårdsmisstag. Gräsmattan hade anlagts direkt på den gamla jorden, utan någon form av ogräsrensning innan. Resultatet? Maskrosor och tistlar såg dagens ljus och jag har fått rensa sedan dess. Överlag är min gräsmatta generellt trädgårdens stora akilleshäl. Ogräs, örter, klöver och mossa tar mer plats än gräset själv. Men så får det vara ibland. Visst kunde jag lägga all min kraft på att få en fin gräsmatta, men maskrosor är vackert och mossa är mjukt. Tistlarna hade jag gärna klarat mig utan dock.

Under åren har resten av trädgården gått i liknande förändring. Häckarna fick under några småbarnsår växa sig alltför höga och breda och har aldrig riktigt hämtat sig igen. Vissa växter som jag inte tyckte om då ångrar jag idag att jag tog bort. Andra delar av trädgården har blivit riktigt lyckad och fontänen vi satte in förra året ger mig glädje varje gång jag hör ljudet av rinnande vatten. 

Min trädgård är i ständig utveckling och förändring. Vissa misstag har jag lärt mig av, andra gör jag fortfarande. Jag är ingen trädgårdsarkitekt och jag har inte direkt några gröna fingrar. Jag är som vem som helst som njuter av resultatet mer än arbetet och som försöker arbeta mig mot en lättskött, vacker, lummig trädgård. Ett steg i taget. 

Den här bloggen? Ett sätt att dokumentera det jag gör så att jag kan komma ihåg senare, men också att hoppas på hjälp och tips från de som vet mer. Nu kör vi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pallkragar 2023 - en tidig planering

Förra året blev det inte någon höstplantering och pallkragarna skötte jag relativt illa. I år hoppas jag på ett bättre år både när det gälle...